måndag 10 mars 2008

Kan man sätta in "3 timmar" på Handelsbanken?

Ofta så gör vi saker på ett speciellt sätt för att "spara tid". Egentligen ett märkligt uttryck för tiden, då den bara är och bara går oavsett vad som händer. Ibland vill jag stanna tiden för att jag är så lycklig. När det känns som om "just nu, i det här ögonblicket  kan det inte bli bättre". Ibland vill jag stanna tiden för att jag är så olycklig. När det känns som om smärtan bara sliter sönder mig, men tiden går och alla rusar runt och gör en massa saker och fattar inte att de ska stanna upp och tågen ska stanna och bilarna och klockan och allt ska bara stanna. Men icke.  Ibland kan jag känna att jag "får" en timme. Som idag. Jag var bokad, men det avbokades och jag satt där med en hel obokad timme. Då känns det som om jag helt plötsligt fått en extra timme. Ett 25-timmarsdygn. Det är märkligt med tid. Men hur jag än vänder och vrider på det, så tiden, ja den går och går, utan min påverkan eller åverkan. Min son sade en gång, i mycket tidig ålder: "Idag ska jag ha tråkigt en hel dag, för att se hur lång en dag är, egentligen"!

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej kompis!!
Visst är det konstigt det där med tid. Jag har inte tid är ett vanligt uttryck från gemeneman till våra kära barn. Men vad vi egentligen säger är att vi inte prioriterar dem. Eller för den skull oss själva. Kanske det bästa vore att vi planerar ingenting tid i vår almanacka för att få tid till den???
Det är väl den där ingentingtid som vi egentligen strävar efter så mycket men ägnar så¨lite tid till. Pratade just med min kära klasskamrat som just fått ett barn. Hon sa till mig att det känns som tiden står stilla. Då är det minsann inte så svårt att veta hur tiden ska spenderas =).
Tack för ordet så länge....Kram Åsa