tisdag 11 mars 2008

Eko-voltaren

Jag funderar på att om jag kanske borde ha ett specifikt skade-CV. I går natt hade jag så galet ont i axeln att jag försökte somna på en frusen majspåse (ekologisk smärtlindring).  Jag har levt med, mer eller mindre  konstant smärta, den har bara flyttat runt i kroppen och det hör nog idrotten lite till. Samtidigt som jag tycker att jag sällan är skadad därför att det finns ju alltid något jag kan göra. Nu styrketränar jag vänster sida.  (Höger är helt o-konnektad). Tänker : Vad bra, då kan den svaga sidan komma ikapp. Står även på crosstrainern och tänker : hrmm.....håll ut... här står jag nog mest av rädsla. Rädsla att släppa all löpkondis så att jag sedan inte kan springa med kärlek. Men då blir kontentan  ändock att jag står där av kärlek iofs. Jag har lärt mig väldigt mycket av alla skador. Vilket jag har nytta av idag, i jobbet. Jag har ju dessutom erfarenhet av alla möjliga olika "medicinmän", från klassiska doktorer till naprapater, kinesiologer, akupunktörer, kiropraktorer mm så jag har tagit del av många olika lösningar. Jag började träna som 10-åring. Fick problem med brosk i fötterna. Fick benhinneiflammation (i nära 5 år, sen operation), hjärtmuskelinflammation (sjukhusvistelse och absolut stillhet), dubbelsidig lunginflammation, stukade fötter i all oändlighet, brutna armar, sprungit med pinne i knäet, fastnat i en taggtråd i full rulle, cyklat omkull och sytt i armbågen, kört skidor in i ett järnrör, medvetslös, sytt ihop huvudet, spricka i käken, trasig axel,  artoskopi och en trasig menisk. Hälseneinflammation (vet att det inte heter så idag), muskelruptur, tennisarmbåge, golfarmbåge.......... Hela min grundindentitet är uppbyggd av rörelse. Min mentala hälsa är så starkt kopplad till fysisk aktivitet att jag nära kapsejsar om den uteblir. Jag har dock alltid en plan B. Den varierar från år till år. En period sprang jag med blinda. Det var en fantastisk uplevelse och hade inte en ny arbetssituation förändrat det för mig hade nog målet blivit handikapp OS.  Det finns många sätt att idrotta utan att ha full kapacitet i alla kroppsdelar. Jag beundrar, och inspireras av alla inom handikappidrotten, å andra sidan beundrar jag nog alla elitidrottare/idrottare, när jag väl tänker efter :-) Tänkte sätta mig här och skriva SPIKMATTAN har kommit. Testade den. Gjorde ont. Så jag dammsög istället. Men nu ska jag logga ut och försöka igen. 
Ser ni en prickig ryggtavla imorgon - så är den min. 

2 kommentarer:

Anonym sa...

Berätta mer om spikmattan. när kan man få prova den? t

Anonym sa...

Rolig läsning! Skön text. Bra bild.