lördag 15 mars 2008

"Du är vad du äter"

Det är ju väldigt bra att så många aktörer på marknaden som helst jobbar med "folkhälsan". Så att våra små skrotar som växer upp kommer att bli tillträckligt starka att ta hand om sig själva, varandra,  oss andra (dvs vi gamlingar som är generation Bygga-Koja-I-Skogen och Dela-En-Läsk-Med-Sina-Systrar-Till-Helgen"), rädda miljön och föra samhället framåt... framåt! Vi har skolan (marginell insats), föreningsliv (lockande, men tappar mark pga elitism, och minskat ideellt engagemang från föräldrar), träningsanläggninar (idag oftast fokus på egenförsörjande publik, men trenden vänder), viktminskningsaktörer (idag definitivt fokus på egenförsörjande publik). TV-utbudet ökar. "The biggest loser", "Toppform", "Du är vad du äter"... m fl. Oftast ligger det en förnedringsaspekt med i det hela och det ska ju kallas "bra TV". Själv får jag lite "ont i magen" och det är då jag vet att det inte är bra TV.  Om den devisen gällde skulle jag, åtminstonne, runt jultider, vara en katt. En lussekatt.  Eller, övriga tiden på året, en råtta. En geleråtta. Det du äter tillhör ditt beteende och den du är, det är din personlighet. Det kan vi väl vara överens om. Personlighet kan du inte ändra på en kvart. Men beteendet kan du påverka redan i denna stund.
Gör bra val. Nu ska jag ut i skogen! (Fortfarande trasig i benet, ja. Men jag ska bara gå och lukta på träden och lyssna på skogens tystnad).  

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag skulle vara en kanelbulle. Du har rätt. Jag hatar att de ska förlöjliga i TV. Varför inte bara göra ett vettigt program om hur man ska äta och träna för att må bra. /e