lördag 15 mars 2008

Dessa kloka indianer

Det finns ett gammal indianskt ordspråk som lyder (återges här med en helt egen tolkning:-)):
"Titta på din kropp idag och du kan se dina tankar från  igår, titta på dina tankar idag och du kan se din kropp imorgon".  (Det blir inte lika snygga fraserat med "morgondagens kropp", men jag vet..... :-)) Jag har ett annat som jag också snott från en indianhövding. Det ordspråket delar jag med den mest betydelsefulla tjejen i mitt liv; "Om du upptäcker att du rider på en död häst, gör du klokt i att stiga av". Ibland kan vi diskutera något/någon och så tittar vi på varandra och den för dagen klokast av oss frågar "Är hästen död?" :-).

Båda är genialiska och egentligen behöver man inte så många fler talesätt för att överleva ett helt liv. Min egen list-etta, personliga favorit, ledstjärna och kraftgivare är "Det är bara att bryta ihop och gå vidare". Tack snälla Mark Levengoods farmor för den! Den har varit en diamant för mig. Hela min överlevnadsstrategi. kram

Inga kommentarer: