måndag 17 mars 2008

Hångelglädje

Jag befinner mig på en arbetsplats där det pratas mycket hångel. Det är otroligt mycket "ja-till-livet" och vi skrattar väldigt ofta. Idag kunde vi knappt slita oss ifrån ämnet, många av oss hade hade haft en bra helg, och sa i kör "fortsättning följer" när vi gick till respektive "måsten". Idag står ju hångla för så mycket annat än just hångel. Det är väl Klas Hallbergs inflytande som har gjort att den ursprungliga betydelsen har förändrats. Han har gett just det hånglet ett ansikte med sin fantastiska föreställning "Hångla Mera", i betydelsen tillvarata dagen. Jag går alltid två gånger när han föreläser. En gång tidigt i säsong och en gång sent i säsong. Så man kan leva på det ett helt år. Jag tycker han är så underbart härlig att jag en gång köpte ett ägg i silverfolie, som jag fyllde med Dumlekola och så skrev jag "Tiga är silver, tala är Klas" (om jag inte minns fel). Han blev glad! Jag kommer ihåg en annan gång när jag och mina systrar var riktigt små och farmor hade åkt nattåg men hon hade inte kunnat sova för "sängen runkade sådant"! Jag höll på att dö av förlägenhet. Min äldsta syster förklarade vid ett senare tillfälle att det betydde skaka på gammelsvenska. Jag var så galet lycklig att jag inte var barn på den tiden man behövde säga att saker runkade så fort de skakade. Det hade varit hur jobbigt som helst. 

Inga kommentarer: