lördag 29 mars 2008

Fred På Jorden Börjar i Hemmet

I min lilla trojka brukar vi säga "Fred på Jorden börjar i Hemmet", om det skulle hetta till litegrann. Det funkar:-).  Inte alla människor som går på jorden tänker så. Idag åkte jag hem ifrån en cykelklass. Färden gick från Nacka Strand. Då krävs det att man ligger i vänsterfil för att kunna svänga av och fånga upp tunneln söderut. Jag höll 90 som lagen säger. Bakom mig kommer den stora tunga mannen, i den stora tunga bilen, sittandes bredvid den stora tunga (lilla) sonen. Pappan lade sig demonstrativt toknära rumpan på min lilla älskade P206a. En bil kör in framför mig, som dessutom har släp. Jag saktar in. Tragiska pappan slår på helljusen. Jag fortsätter bromsa tills jag har ett schysst avstånd till släpet framför. Han där bakom gör tvärtom. Han gasar tills han nästan touchar. Troligen den enda rumpa den föraren fått klappa på 20 år. Sen. Pappan kör upp bredvid, blänger in i min bil, likadant gör sonen (knappt tonåring), pappan svär och sonen glinflinar. Tyvärr hinner min hjärna registrera följande:  Där sitter en osäker, troligen oälskad (osexig) överviktig medelålders fjant med sin klotfejsade unge som är som dragen i kopieringsmaskinen och tror att bara för att han rattar en cityQa så har han rättat till alla sina defekter och befinner sig dessutom ett trappsteg högre upp än, som han ser det, övriga Svenssons som inte kör något med Q inbakat i karossen. (flåtflåtflåt, det här flyger ut för jag varit ingift i typen och kan den). Han snävsvänger in framför mig så jag får bromsa, han bromsar in ännu häftigare och klotfejan slänger i framsätet pga sin oaktsamma pappa. Whiplashvarning. Men jag har redan fått bilden klar för mig, så jag ligger med foten på bromsen. Nu kör vi 30 på en 90-väg, där han tidigare låg i 150. Så kommer pricken över i:et. Fingret. Så underbart. Moget. Då börjar jag skratta. Sen funderar jag. Vilka konsekvenser har det här för världsfreden. Den där mannen kanske fostrar en megabratgangster som aldrig någonsin får lära sig att fred på jorden börjar inte bara i hemmet, utan within. 

Inga kommentarer: