måndag 3 mars 2008

Hur definieras hälsa


Ur Wikipedia: "Hälsa är ett begrepp som kan definieras på många olika sätt. Enligt WHOs definition från 1948, som är den mest använda, är hälsa ett tillstånd av fullständigt fysiskt, psykiskt och socialt välbefinnande och ej enbart i frånvaro av sjukdom eller handikapp." Jag ser det som att hälsa upplevs så otroligt olika från individ till individ. Har en vän som lider av MS och för henne är hälsa att gå med hunden runt kvarteret. För mig är hälsa att obehindrat kunna springa Gröna Milen i Nackareservatet. Så nu har jag o-hälsa. :-) Men bara i högra benet. Helt löp-lös genomlider jag konditionsträningen på crosstrainern. (Saknar alla träden). 

5 kommentarer:

Anonym sa...

Wow. Kul! Här kommer jag stanna upp och läsa när jag kan. För mig är du hälsa rätt igenom. Och massa energi. Tack för inspiration och motivation. Snart kommer jag i bröllopsklänningen. Jag längtar. kram /bliv. FRU J

Anonym sa...

Träningsvärk. TräningsVÄRK. TRÄNNGSVÄRK............
:-) kram (tack) - eva

Anonym sa...

Jag kan definiera hälsa till dig. Du är hälsa.//karoline

Anonym sa...

Hej där kära vän!!
Lustigt att du just skriver hur WHO definierar hälsa. Efter att spenderat flera veckor vid skrivandet av C uppsats om venösa bensår, kom vi just i kontakt med detta om hälsa. Det är lätt att se hälsa som friskvård att må bättre. Men dessa människor med venösa bensår fick jag lära mig lever ett svårt liv långt ifrån hälsa. De lever med, som jag inte visste innan oerhörd smärta från såren, vilket göra att de har svårt att må bra och många gånger väljer att inte ens gå ut. De är rädda att någon ska se deras sår eller att de ska vätska så att någon känner lukten. Som blivande sjuksköterska har det varit spännande och viktigt att få ta del av hur de har det i sin vardag. Inte lever de inte och framför allt tränar de inte alls. Jag däremot att just påväg till träning igen efter en jobbig inflammation i höften. Är så himla glad över att ens kunna gå igen.
Jippi.......lyckliga mig som inte har bensår och känner hälsa från topp till tå....

Kram Åsa din gamla kompis...

ET sa...

Perspektiv är guld värt. Raring, kärlek är ju verkligen en del av hälsan, så du är en del av min hälsa. Lycka till idag. Kom på pilatesen snart.