tisdag 22 april 2008

kost-konst

Imorgon är det dags för en ny föreläsning. Kost på 30 min.  Shit. Vad kort. Vad ska jag då hinna med? "Att äta rätt gör det lätt". Typ! "Tallriksmodellen är modellen". Well. Jag predikar alltid vardagsnära och levnadsmöjligt. Det ska vara applicerbart och enkelt för alla. T o m för såna som jag som i grund och botten vore gladlyckliga om all näring fanns att hämta i en burk cocacola med banan som dessert. Nu funkar det ju inte riktigt så. Pratade kost med en kille idag som inte hade fullt den koll som kan behövas och jag "undervisade" om protein, kolhydrater, fetter och hur man gör bra val inom alla dessa områden. När vi skulle göra en summering så hade det blivit för mycket info och jag fick förtydliga proteinbiten och tänkte att jag måste ju klämma fram något riktigt bra så han inte glömmer. Jag sa "protein är det du först måste hugga huvudet av för att kunna äta".  Sen finns det ju dom som hävdar att även persilja kan halshuggas. Nu ska jag ladda upp för att ladda ned och idag blev klockan 23.33. Jag måste lämna in klockan på reparation. Den måste visa fel. För det är väl efter en lång arbetsdag man ska ha tid för den där "tv-soffan, tekoppen, mailinboxen och boken". Några timmar nnan spöktimmen. Precis som jag efterlyste igår kväll. Nåt fel måste det vara. Hallå Urmakaren?!  (Ko(n)stigt!)

3 kommentarer:

Anonym sa...

Inte måste man väl halshugga för att få protein? Böner, linser,soja, tofu...Inte ett huvud så långt ögat når! ;-)

ET sa...

Det är så otroligt sant :-) Nu var det här ingen Bönkille iofs. Men dessutom släpper sig ju inte bönerna och ökat på klimathotet som kossorna. Å andra sidan brukar idisslare på två ben gasa mer av böner än slaktat protein.

Anonym sa...

Visst är det så! Idisslare på två ben som gasar p.g.a. bönor brukar dock vara ganska harmlösa (läs luktfria.) hehe
Å andra sidan kanske den stackars ovetande "icke-bönkillen" borde få chansen att prova på och lära sig hur guda gott protein utan halshuggning kan vara. (?):-)