fredag 18 april 2008

Blomman i Maj

Den ena messade "jag kommer hem söndag". Den andra träffade jag på Söder för en blinkande sekund. Tillräckligt lång för att överräcka en Pepsi och få en returpuss. Sen kom känslan, wow-jag-äger-tiden. Jag älskar Hammarby Sjöstad så där åt jag sushi och handlade krav-bananer i hörn-Konsum. När jag kliver in sitter en liten kille där, troligen knappt ens född när Majblomman fyllde 70 år, men sälja blommor ville han. Jag svarade "Tar det på utvägen". Gick in. Gick ut. Småblommorna var slut. Men jag vill ändå handla av just den här lille killen, han kändes lite speciell, så jag sa "Jag kan ta en stor blomma till bilen". Majblomman säljs ju av barn till förmån för andra barn, boendes i Sverige, som har det tufft och i dagens Sverige finns det många illa tilltyglade barn, så jag borde egentligen smycka hela bilen med blommor. Men det blev en. Jag ville att han skulle få en egen peng för att han satt där och sålde och det låg en ensam femkrona i myntfacket så jag sa "Du får en tjugolapp för blomman och så får du den här femkronan till dig själv. Är det så tanterna brukar göra"? "Nja", svarar han.......tittar på femkronan, tittar på mig och så säger "Fast du ser ju inte ut som en tant" :-) Den fina fina majblomman klistrade jag varsamt upp vid backspegeln. Den ska sitta där och påminna mig om........... att det snart är första maj.

1 kommentar:

Anonym sa...

Vilken gullig kille. Jag hade självklart köpt 100 blommor. Idag ska jag gå en promenad. Det är så skönt att slippa lunka iväg till jobbet. Barnen har en massa aktiviteter. De får ta sig dit själva idag. kram och ha en trevlig helg. Eva