söndag 12 oktober 2008

antigenerationssegregation


Årets vinnande lag i 25-manna blev Haldens SK ifrån Norge. Det här är en tävling, som givetvis gynnar lag som har elit, men också gynnar lag som har en bredd. Alla är liksom lika viktiga. Alltifrån små guppande D10-hästsvansar till herrar som plockar ut pensionspengar. Såg små killar pinna ut på fjärde sträckan som knappt såg ut som om de var läskunniga. När vi befinner oss i skogen befinner vi oss väldigt långt ifrån det segregerade Stockholm vi lever i, som har navet kring Stureplan. Tack vare att jag hänger med mycket yngre människor så hänger jag ju ofta på just de ställena, där de hänger. Fast nu ska det villigt erkännnas att den senaste utesäsongen har jag bara harvat i skogen. Var är den generation som lämnat det där stadiet när man är paniskt rädd för att fylla 30 och tror man lika gärna kan dö när man väl fyller 40?? Vi såg de i Italien. Uppblandade med 20, 30, 40 befann sig 50, 60, 70... Och det var inte Italiens svar på 25-manna utan det var uteliv, fikande, vindrickande, matpratande. Tror den svenska medelåldern sitter hemma. Förutom den där klicken som hänger på Riche år ut och år in. Eller kanske det finns terräng utanför Stureplan, bara att jag inte haft rätt karta att hitta dit. Mina barn växte upp med varken farmor, farfar eller mormor och morfar i grannskapet. En dag var jag ute och gick med barnen. Det kommer en äldre man gåendes och min son stannar förskräckt och drar mig i armen. Han säger "Mamma, mamma, en fyllgubbe". Jag blev alldeles förskräckt. Han var helt enkelt rädd för en äldre gentleman med lätt krökt rygg. Då kände jag att nu behöver jag tillbringa mer tid med barnen i orienteringssammanhang. För där hänger små rara gummor och gubbar som klasar på träden.

Inga kommentarer: