fredag 5 december 2008


Nu har det blossat upp en debatt i Finland huruvida Muminpappan ska avbildas på en porslinsmugg celebrerandes kommande jultider, när han egentligen är gay. Alltså ; borde han verkligen sitta med Lilla My på en bänk. Min moral sträcker sig inte så långt att jag funderar över moralen i moraliserandet, jag tycker bara det är vansinnigt roligt att se hur den mänskliga hjärnan kan tänka ut saker. Så igår lyssnade jag, under kvällens löppass, på en diskussion om vilka som är bögar i sagornas värld och vilka som inte är det. Kling och Klang kom upp. Frodor och Sam likaså. Jag kommer inte ens ihåg idag. Minns bara hur galet det kändes att lyssna på allt detta. De lesbiska alternativen lyste med sin frånvaro dock. Efter en del tänk låg funderingarna runt "Tant Grön, Tant Brun och Tant Gredelin". Men tänka sig, Inte en gång under min barndom läste jag dessa sagor och hade en enda tanke i just den banan..... Helt plötsligt väcktes sagofigurerna till liv igen. Lite nyfiken blir man ju.

Inga kommentarer: