söndag 7 december 2008

läraläralära

Jag älskar lära mig. Ibland kan jag fundera över vad jag lärt mig just idag. Och jag har alltid ett svar. Alltid något. Är det ju. jag kan ta in konstiga saker i hjärnan. Men eftersom responsen ibland blir : "full hårddisk, vänligen töm innan du fyller på med nytt", så är det ibland in och ut-tut och tjut och andra gånger vet man att man alltid kommer att ha det i minne bevarat. Glosor är dylika saker. Jag är galet förtjust i språk. Idag har jag lärt mig "congenial" och det betyder sort of the same taste, or the same temperament and habits, or sympathetic and friendly. Nya ord ska läras in som synonymer. Därför vill jag facka in orden i min språkdelshjärna, med andra ord som betyder samma sak på samma språk. Inte congenial = trevlig, utan just så som jag skrev det där innan, för då blir ordet så mycket fylligare, så mycket rikare och så mycket mer, så tycker jag.

2 kommentarer:

Anonym sa...

dagens ord
extraño

som i "te extraño" vilket jag säger till Mariana hela tiden
i mexiko betyder det att man saknar någon

ET sa...

Å det gör ju jag också..saknar någon.... Igår satt H och jag med en franskaläxa och det är verkligen svårt att hålla isär alla verbböjningar när man läst båda språken.. speciellt när klockan är sent. :-)