tisdag 11 november 2008

sömnklockarväckareavstängare


"Men jag stänger av den när jag sover, jag har lärt mig det", så säger han. "Det är för att du går och lägger dig för sent så du är så trött att du inte märker att du vaknar och stänger av den och somnar om", säger hon. (Kanske borde jag ha sagt det?). "Är det inte", kontrar han. Själv kontrade jag med att gå till Bea och köpa en lång rad med batterier och två väckarklockar. En grön med en giraff "inuti" och en röd med en hund "inuti". En ska ställas på skrivbordet nära dörren ut till systers rum. Den andra ska stå inne på toalettgolvet. Vid sängen står klockradion och på hyllan ligger mobilen med "alarm set". Det här betyder alltså att chanserna till att han ska försova sig numera har minskat med hundra procent. För nu har han ju fyra väckarklockar kontra morgonens två. Så himla galet bra. Resultat imorgon. Att komma i tid till skolan och lektionerna ser ju jag, hans mor, som det mest basala i skolarbetet. De minuspoäng som sen ankomst ger kostar alldeles för många plus under lektionstid, att det ens ska vara värt att äventyra.

2 kommentarer:

Anonym sa...

vill inte skrämmas men jag har trots min ålder fortfarande problem med att vakna i tid. det har faktiskt blivit värre med tiden snarare än bättre/lättare. jag har klockradio, väckarklocka plus mobil.. kanske det är så att jag saknar den där klickan på badrummet?

ET sa...

Så är det. In med den i badrummet. Han messade mig imorse "Kom i tid, haha". Redan fullbokat till fredag. Jag längtar "fan". Men det gör jag till varje fredag:-)