söndag 22 februari 2009

Snö(o)väder




http://www.primavi.se

Har klass inne i stan idag. Blir lite skakigt innan för skivan har ett hack, spelaren är inställd på repeat och jag hittar inte timer-knappen som ändrar tiden, så den räknar bakåt. Jag vill veta exakt hur mycket jag har kvar på sträckan/låten då jag kör spinning. Dessutom har jag själv räknat ut banupplägget på det sättet, så jag vet att jag ex ställer mig upp och rycker när 34 sek är kvar. Det går bra ändå. Tror de koncentrerade sig mer på att fundera över hur snygg jag tycker att jag är i mitt rosa hår. Egentligen. Sen kör jag core (mage/rygg-klass). Jag älskar core-klasserna. Fokuset och vetskapen att det här gagnar alla som är där. Bättre hållning ger så mycket mer än bara bra hållning. Det ger flöde i kroppen. Mindre smärta i ryggen (oftast). Bättre prestation i andra aktiviteter. Bättre självkänsla då din omgivning speglar sig i dig och du står stolt och rak. Detta är kanon då du ska löneförhandla. Du kan ta en putt i bankomatkön utan att snubbla till. Du orkar stå längre och vänta och behöver inte bli så gnällig och trött för du får ont i ryggen..... jamenjagvetinte.......men så känns det. Efter klassen gör jag något jag nästan aldrig gör. Jag är ju orienterare. Men jag springer lite på löpbandet. En form av intervaller. Först joggar jag 5 minuter, sen springer jag 3 minuter med lite fart på rullbandet, joggar uppvärmningstempot i 2. Det gör jag 5 intervaller. Min ork är inte på toppnivå, men de 25 minuterna tillsammans med 15 minuter effektiv tid spinning, blir ändå något bra. Ovanför mitt huvud vid löpbandet visas skidor. Anders Södergren ligger i täten. Han är ju så duktig. Dessutom. Nu kommer det en sådan här kommmentar som inte hänger ihop med idrott och prestation men jag släpper den ändå. Jag tycker han är toksöt. Hans mun ler från start. Innan hans ens ler. Han är gift med en Elisabeth. Det står alltid i en sådan där ruta med uppgifter i samband med intervjuer. Hade jag varit 20, hade jag klippt ur den och satt den på kylskåpsdörren en vecka. Men nu är jag ju inte 20 och min son skulle plocka ned den på 3 sek och säga "väx upp mamma". Hela 08-staden är ett enda stort snöfall idag. Snön yr och 08-orna snubblar runt på stan på höga klackar och i svarta gåsjackor. Det är ingen bra försäljningsdag för klädaffärerna idag som skyltar med vårmodet. De fåtal människor jag ser på stan sitter inne på fik. Jag längtar ju efter vår. Men när jag tänker efter så är det ju faktiskt sportlov. Sportlovet ska vara vitt och härligt och fyllt med ute-aktiviteter. Tror det är skillnad på storstadsbarn och barn på landet. På landet är man ute mer. Då tittar man ut genom fönstret och tänker "Yippie, snö-väder". Sen plockar man fram kängor, vettiga kläder, pulkor, skidor och skridskor och ger sig ut. I huvudstaden ser man det som snö-o-väder. Trycker ned fötterna i ett par sneakers, drar huvtröjans huva över öronen och går huttrande till en kompis för att sitta inne och "lana" framför datorn.

2 kommentarer:

Anonym sa...

you go girl...

men du har ju sååå rätt om "storstad vs landet".
inne i stan har man iofs svårare att njuta på det vis man gjorde när man var liten o bodde på landet. men shit vad jag saknar den tiden när man sa till morsan, jag drar med polarna till backen med snowracern o kommer hem sen...

sen betydde 1-2 timmar för sent o maten va kall precis som fötter o händer men dang va kul man hade

läs min www.primavi.se blog ...

ET sa...

Hej Robert, hur går det i G? Klart jag ska läsa. kram