måndag 23 februari 2009

Bilring




"Jag vill bli av med det här", säger en tjej till mig idag på gymmet, och grabbar tag i sig själv ovanför midjan bakpå ryggen. "Bilringen", påpekar hon. Så kommer frågan "Vilken maskin ska jag köra då?". Jag börjar med att förklara att det inte heter "bilring" för oss tjejer, det heter "volang". Dessutom är hennes volang av den sorten att den måste greppas och dras ut för att överhuvudtaget få komma till liv.Således nära obefintlig. Sen berättar jag att "punktförbränning" inte längre existerar och aldrig har gjort. Dvs du kan inte sätta dig i en maskin och göra tusen repetitioner i tron att du bränner bort just fettet som ligger ovanför den muskulatur vars maskin du använder. Om man förklarar för mig hur man lever och tränar och allt låter kanon brukar jag klämma i med det käcka "titta på dina föräldrar". För genetiken har en viss betydelse i det hela. För att bli av med "fettdepåer" behöver vi göra av med mer energi än vad vi stoppar i oss. Så det är vad som gäller. Att öka konditionsträningen samt vardagsmotionen. Samtidigt är det bra att kanske strama till litegrann på tallriken, men i de flesta fall brukar jag känna att tallriken är bra som den är, det är "plockandet", "fikandet" och det där andra som man knappt hinner märka att man stoppar i sig som är boven i det eventuella dramat. Sen är det så finurligt att stärker man upp muskulaturen i kroppen så blir den fastare, även om den nödvändigtvis inte minskar i omfång. En annan lösning, om nu inte volangen är av hälsovådlig karaktär, är att bli lite småkär i den och se vad som händer då?

primavi.se Hälsobloggar/Tränare Elisabeth

Inga kommentarer: