tisdag 6 maj 2008

E du sur?

Hemma hos mig är det väldigt långt mellan de interna sammandrabbningarna. Däremot finns det ett uttryck som härjar här emellan varven och det är när sonen säger "E du sur" till miss big-sis o hon svarar (gärna lite lätt fräsande) "Nej, jag e inte sur". "Varför låter du sur då", frågar följaktligen the little long guy. Så kliver styrelseordföranden in och förklarar för hundratusende gången att sur är inte ett tillstånd, ("Ofta", säger sonen då), men sur är inte ett tillstånd, sur är ett uttryck för något annat. I form av "Jag är arg därför att..".  "Jag är besviken därför att...". "Jag är irriterad på att...". "Jag är trött på att...". Tänk om det där sur kunde stå för ex mjölk som vissnat i kylskåpet, eller en sådan där färgglad godis i Bea-lådorna. Vad mycket enklare och rakare kommunikationer vi skulle ha då, hemma, på jobbet, i skolan, inom politiken etc och som alla fröken världar säger "Worldpeace". 

1 kommentar:

Anonym sa...

Godmorgon. ville bara säga det. :-) /g.