söndag 11 maj 2008

Bränna vatten

Det är alltid så härligt spännande underbart att hålla föreläsningar inom områden som jag brinner för. Jag tycker extra mycket om frågor som inleds med "Jag har hört att".... Då vet man att det kommer någon riktigt mysigt som personen själv inte riktigt kan köpa men heller inte släppa. En klassiker är "Jag har hört att man inte bränner fett förrän efter 30 min". För fett, ska ju brännas. Kolhydrater likaså. För att inte tala om kalorier. Ibland brukar jag tänka som med bilen. Jag står där och har tryckt i bensin för en femhundring på ett killivipp och då sätter jag mig ju inte i bilen och tänker "Nu jävlar ska här brännas". Jag vill ju köra miljövänligt, klokt, energisnålt och säkert. Svaret är ju dock att vi, till skillnad från bilen, har en förbrukning av energi även när vi inte har stoppat i startnyckeln och vridit om.  Det är ju olika processer i kroppen som ska fungera, hålla värmen, hjärnan, hjärtat igång exempelvis. Den stora energislukaren i viloläge är den muskelmassa du har i kroppen. Aktiv massa. Så om man är ett "förbränningsfreak" gör man klokt i att bibehålla den. Annars är det ju i kombination man ska tänka, bra val in och bra val ut. En av de mest underbara jag hört, dvs när svettprocessen sätter igång,  är "Men de första tjugo minutrarna bränner man ju bara vatten".  

1 kommentar:

Anonym sa...

Haha. Den här helgen har varit alldeles fantastisk. Vilken sommarvärme. Hoppas du har haft tid att njuta och inte jobbat hela helgen. kramar e.