söndag 7 september 2008

Reportern H klass 9A


Till imorgon, måndag, skulle ett "reportage" vara inlämnat läste jag i klass 9As veckobrev. Jaha, sa han, jag trodde det var till på onsdag. Han slet med reportaget under tiden som jag, stretchade, duschade, tvättade håret, torkade håret, tog bort nagellack, satte på nytt nagellack, bakade en omgång frukostbullar med rågsikt och russin, (blanda, knåda, jäsa, knåda, bulla-till, jäsa, grädda), diskade, torkade av överallt och dammsög. Ett A4. Så mycket skulle han ha ihop. Reportaget skulle handla om Himmelska fridens torg. Och med T ur huset så måste jag ju dusta av just den hjärncellsansamling där detta lagrats. Eftersom denna "upgift" (enligt H har de inga läxor längre) drog ut på tiden, så blev vi som vi alltid blir lite lätt fnittriga. Vi resonerade kring vem han skulle intervjua som hade varit där och vi kunde inte så många kinesiska namn, så när vi uteslutit, Bang, Pung, Dong och Fjong valde vi Jackie Chan. Sen skrattade vi väldigt mycket. Den här reportern var ju utsänd för att skriva om studentupproret ända från lilla Sverige. Vi valde då den tidning han skulle representera. Valet stod mellan Eskilstunakuriren, Svedmyrabladet, Slitz, Djurens Rätt i Samhället och det landade sedan med Min Häst. Det här utlöste såna våldsamma skrattattacker hos oss att jag aldrig trodde vi skulle kunna slutföra uppdraget. Åtminstone inte innan spöktimmen. H gjorde dock ett himla bra jobb och nu får vi bara be att fröken också har humor. Hon gillar mig ivarjefall, förkunnande sonen. Och jag tycker ju som så att om man kan ha lite roligt, så ska man ha lite roligt. Så det blir kul! Bullarna blev goda.

1 kommentar:

Anonym sa...

"Which newspaper did you say you were from?"

"Eh, Horse & Hound."