torsdag 11 september 2008

Är du lycklig idag?


Enligt dagens Metro så har the yankes gjort en lyckoundersökning. Resultat : Din förmåga till att känna lycka beror till 50% på dina gener. Tack mamma och pappa. 40% styrs av ditt beteende. Bara 10% styrs av det som är runt omkring. Dvs typ tomt på bankkontot, bilen krånglar, jobbet suger, föräldrar blir sjuka, barnen mår dåligt och vänner sviker. Lite så ni vet. Bara 10%. Men jag har svårt ändå att koppla de där 10 och 40, därför att ditt beteende styrs ju till stor del av det som är runt omkring och din förmåga till att känna lycka beror ju på hur du känslomässigt hanterar de där runtomkringsakerna. Hrm. Borde kanske fördjupa mig i frågan. Idag är jag lycklig, dels för att jag har bra gener (undantag ögongenen, utseende och sånt påverkar ju inte hur jag orienterar), jag gjorde bra saker igår för många blev glada av mitt umgänge, inklusive den viktigaste sonen, för han fick en egen "kylskåpslåda", ska berätta om den en annan gång. Men här är två fantastiska lyckor jag hade igår. Både kom till mig i form av två telefonsamtal.
1. En man i luren sa; "Din erfarenhet skulle vara ovärderlig för oss". Wow. Nästan så jag skulle vilja skriva det en gång till.
2. En man i luren sa; "Att få prata med dig är det roligaste som hänt idag.". Wow. Tänk få vara de roligaste som hänt en dag.

1 kommentar:

Anonym sa...

har haft ledigt en vecka. skönt att få som en förlängd sommar. nu är jag återigen sugen på att träna. hoppas det går att få plats på din muskel på globen. ser fram emot att se dig igen. g