måndag 1 september 2008

gejiga steg


Försöker hjälpa sonen sätta ihop en gymnastiklektion. Jag föreslår! Och han säger "alla kommer fatta att jag tagit hjälp av dig.". Jaba "So what". Sen förklarar jag det där med att faktiskt dra nytta av det man har omkring sig och det patetiska i att tro att man ska uppfinna hjulet tretusende gången. Lite så. Vi ska börja med uppvärmning. Jag gör några steptouch och han häver sig och sin långa lekamen över köksbordet och tjuter av skratt "Asså mamma, orka, det går inte, det ser så gejigt ut". (Säger han, "dansnörden"!). Han vill jogga på stört. Då får jag förklara att det inte är det bästa alternativet att börja jogga som en uppvärmning, och också varför. Han suckar. Vi hittar en kompromiss där han inte behöver använda så "gayiga" armar som jag har utan bara låta dem hänga nedåt och slänga, lite så. Jag orkar inte ens, i det läget, gå in på det funktionella i att arbeta med armarna i olika rörelseplan under uppvärmningen. Det känns som lätt överkurs och min älskade Långben är inte intresserad av överkurs utan mer medelkurs. Vi sätter ihop övningarna i logisk följd och arbetar med snodd, kroppsvikt, triset, tempoförändringar och allt annat kreativt, men ännu så länge mest på pappret. Sist ligger magövningarna och när jag förklarat varför vill jag ju checka att det gått in och jag får något svar om att "man vill ju inte slita på magmusklerna". Jag kliver varsamt in och korrigerar. Rygg och magövningar ligger sist för att om de tröttas ut tidigt i passet blir det svårt att hålla en god teknik och hållning i övriga övningar. Jag tror det argumentet landade på planeten. Imorgon ska vi köra igenom alltihopa till musik. 120 BPM. Mitt i allt det här donandet så bakade jag frukostbullar. Runda maffiga frukostbullar med kli, valnötter, russin och solrosfrön. Den doften ligger som en trygg dimma i köket. Nu är jag proppmätt och hade tänkt gå ut och testa pannlampan som har legat i en låda i ex antal år. Jag plockar fram min mentala mentor som säger "det handlar bara om att bestämma sig" (äckelmätt, eller inte). Han vinner. Jag har bestämt mig. Ska ut. 20.54 svensk tid. :-)

Inga kommentarer: