lördag 20 september 2008

Bottenjobb

"Hon har ett topp-jobb". Citat slut. Vad betyder det? Om det finns toppjobb så finns det alltså också bottenjobb. Men jag har aldrig hört någon säga det. Eller är toppjobb relaterat till lön och bottenjobb relaterat till samma sak? Så toppjobb betalar topp och bottenjobb betalar botten! Men det borde ju kunna vara så att du har ett bottenjobb med topplön, typ chef för riksskatteverket eller något, eller som jag, ett toppjobb med bottenlön. Jag hörde en coach i radio. Han var himla härligt klok för när en tjej fick svaret på sin fråga "Jag vill jobba med det som jag har talang för, men hur vet jag vad jag har talang för", så löd det: "Du ska jobba med det du helst gör på din fritid. Det är troligen där du har din äkta talang". Shit. Då har jag ju träffat rätt ivarjefall. Ett toppen toppjobb!

Inga kommentarer: