måndag 7 juli 2008

På promenad

Har inte gått så himla många promenader i mitt liv. Det blir sånt jag gör när jag inte har något spring i benen kvar.  Här är fransosen som tuffar på med sina åsnor och siktet är inställt på Stockholm. Känns lite halvgemytligt. 65 år gammal och familjen består av två åsnor och en fru, som fick stanna hemma. Avgång i april och hemgång i oktober. Tre mil om dagen. Once upon a time in mankind förflyttade vi oss fyra mil om dagen, av egen kraft, (på egna fötter). I mitt jobb som hälsorådgivare stötte jag på en kvinna som fick en stegräknare strategiskt placerad. 427 steg på en dag. Jobbade i hemmet. Satt i köket. Nära till kylskåpet och nära till toa. Himla enkelt. Det blev ett enkelt jobb för mig också. Successiv ökning av antalet steg och viktkurvan pekade positivt nedåt. Målet var 10 000 steg per dag. Tre halvtimmar träning i veckan och tallriksmodellen. Det visade sig vara just det. Som var modellen!

Inga kommentarer: